Handlekurven er tom

Subtotal: NOK  0,-

Siste nytt!

03.02.2020

HVORDAN SKAL JEG STARTE MED KODING I KLASSEROMMET?

Mange skoler har allerede investert i klasseromsløsninger fra LEGO® Education. Når undervisningsmateriellet er vel på plass i klasserommet, melder usikkerheten seg: «hva gjør jeg nå?». Vår styrke er at vi i oppstartfasen er tilgjengelige for deg som er lærer, hele veien, forteller Kristin Konradsen, salgssjef i FIRST Scandinavia Partner.

Våre pedagoger har mer enn 20 års erfaring med undervisning i koding og programmering, og vi har hjulpet hundrevis av lærere landet over med å ta i bruk LEGO® Education i undervisningen. Vårt mål er at du skal lykkes med å ta undervisningsløsningene fra LEGO Education i bruk. Vi er ikke tjent med at eskene blir stuet vekk, fordi man ikke greier å komme i gang på egen hånd.

En av lærerne som har fått god hjelp i oppstarten er Bjørn Endre Helgesen, lærer ved Newtonrommet i Ålesund. Helgesen mener at samarbeidet med pedagogene i FIRST Scandinavia Partner har vært til stor nytte for både han og elevene.

Det som kanskje har vært mest nyttig, har vært å få innspill til hvordan vi kan bruke disse verktøyene på en engasjerende og lærerik måte i klasserommet. Nettopp kombinasjonen av kunnskap om utstyret og det tekniske, samt den pedagogiske kompetansen FIRST Scandinavia besitter, har vært avgjørende for at vi har lyktes med å komme godt i gang, forteller Helgesen.

Tilbake til ditt klasserom. Du har altså fått utstyret du trenger, og skal nå ta det i bruk. Start med å laste ned programvaren. I programvaren finner du enkle, punktvise beskrivelser på hvordan du:

Bygger roboten

Kobler til roboten

Kommer i gang med enkel programmering

I tillegg inneholder programvaren en egen lærerveiledning med eksempler på oppgaver og tips til hvordan du kan organisere undervisningen. På LEGO® Education sine hjemmesider finner du mer enn 200 forslag på konkrete undervisningsopplegg du kan benytte deg av. Helgesen og hans kolleger er en av mange lærere som har benyttet seg av lærerveiledningen og undervisningsoppleggene fra LEGO® Education.

Å bruke undervisningsopplegg som jeg vet er kvalitetssikret og utprøvd, gir meg trygghet og ro. Jeg kan utøve min profesjon uten å bekymre meg for kvaliteten på undervisningsopplegget eller tekniske ting, forteller Helgesen.

Lærer sammen med elevene

Helgesens anbefaling til lærerkolleger over det ganske land som føler seg rådville når det gjelder koding og programmering, er rett og slett å hoppe i det.

          Hiv deg utpå. Bare prøv!

          Helgesen forteller videre om hvordan han selv lærer og utvikler seg sammen med sine elever.

Etter at jeg har deltatt på kurs i regi av First Scandinavia Partner, har jeg en basis å gå ut ifra. Resten av læringen skjer i klasserommet sammen med elevene mine. Når jeg kan det grunnleggende, kan vi utforske, lete etter løsninger og lære sammen. Både jeg og elevene trives med å jobbe på denne måten. Spesielt artig er det jo når elevene kan mer enn meg, humrer Helgesen.

First Scandinavia Partner er opptatt av mestring, noe også Helgesen og hans kolleger på Newtonrommet jobber mye med å legge til rette for.

Det handler om å la elevene få utløp for skaperglede og utforskertrang. Det kan vi gjøre sammen med dem. Vi som lærere skal ikke sitte med all kunnskap og formidle denne videre. Sammen med elevene skal vi finne ut av, og lære, sier den engasjerte læreren.

Helgesen legger til at vissheten om at han når som helst kan ta en telefon til en av pedagogene i First Scandinavia Partner for å få svar på eller drøfte spørsmål som dukker opp, er en stor trygghet. 

Vi hjelper deg – hele veien

Som nevnt, First Scandinavia Partner tilgjengelige for deg hele veien. Like viktig som å få LEGO® Education inn i klasserommet, er det for oss å sørge for at både du som lærer og dine elever får fullt utbytte av verktøyene vi leverer!

Derfor er vårt team av pedagoger tilgjengelige for deg, hele veien. Uansett om du så vidt er i ferd med å planlegge undervisning i koding og programmering, om du har kommet i gang, eller om du er godt i gang og ønsker innspill til hvordan du løfter undervisningen til neste nivå, vil vi gjerne hjelpe deg.

I tillegg til gratis support via telefon, tilbyr vi skreddersydde kurs og hjelp til utarbeidelse av undervisningsopplegg og kurs. Mange ønsker også en hjelpende hånd i den første undervisningstimen og benytter seg av muligheten til å la en av våre pedagoger bistå i klasserommet.

Oppsummert er det mange måter å gjennomføre undervisning i koding og programmering på, og vårt team i First Scandinavia Partner hjelper deg med å finne den rette løsningen for deg og din klasse!

Vil du vite mer om våre kurs og workshops, kan du kontakte oss

Du kan også ta en titt i våre ferdigutviklede kursmeny

 

 

Les mer...
03.12.2019

LEKENDE LETT LÆRING I BARNEHAGEN

Som barnehagelærer kan du nå arrangere et enkelt, morsomt og lærerikt prosjekt i barnehagen – helt i tråd med rammeplanen. FIRST® LEGO® League Jr. Discovery Edition er et realfag-, teknologi- og kunstprosjekt som skal engasjere og begeistre barnehagebarn! 

Discovery er en forenklet versjon av FIRST LEGO League Jr., og gjennomføres i barnehagene. Det eneste som kreves er en engasjert barnehagelærer, prosjektpakken og litt tid. 

Følger rammeplanen

  • Det kreves lite for å gjennomføre Discovery, og barnehagelæreren som har ansvaret for prosjektet, trenger ingen forkunnskaper. Vi anbefaler at prosjektet gjennomføres med med  førskolegruppen, sier Silje Kumeus som er prosjektleder i FIRST Scandinavia. 

  • Det viktigste er at dette passer inn i barnehagens rammeplan og mål, samtidig som barna skal ha det gøy!

Ett lag består av fire barn, og man kan fint ha flere lag. Barnehagene bestemmer selv når Discovery skal gjennomføres i perioden januar til mai. Hver sesong kommer det et nytt oppdrag, og i oppdraget er det stor metodefrihet. 

Discovery består av ti økter, og ender med en finalefeiring der man gjør stas på barna og den innsatsen de har lagt ned. Hvordan finalen gjennomføres er helt opp til den enkelte barnehage, men medaljer og diplomer skal deles ut.

  • Noen vil ha en enkel finalefeiring, mens andre kanskje vil invitere foreldre og søsken til å komme å se på. Det er helt opp til barnehagen. Det er viktig å understreke at dette er et prosjekt som ikke krever mye av de som skal veilede, man får uansett stort læringsutbytte!

Gode tilbakemeldinger

Våren 2019 ble Discovery kjørt som et pilotprosjekt i ti barnehager, med til sammen 20 lag. Tilbakemeldingene på undersøkelsen som ble sendt ut til barnehagelærerne i ettertid, var veldig gode.

• 100 % mente at de hadde utviklet sin egen kunnskap om hvordan en lærer bort realfag og teknologi til barn

•  86 % sier de mer sannsynligvis vil bruke mer praktiske og hands-on-aktiviteter i deres barnehage

•  Over 70 % sier de nå kan mer om å bruke prosjektbasert læring i barnehagen

Vi håper mange barnehager hiver seg på dette. Det er gøy, engasjerende og inspirerende for alle, og ikke minst enkelt å gjennomføre, avlutter Silje Kumeus. 

Gå direkte til påmelding

Dette trenger du

 

Les mer...
11.11.2019

MELD DEG PÅ GRATIS WORKSHOP

 

SETT dagene 27-28 Oktober 2019 - Norges varemesse Lillestrøm 

Meld deg på gratis workshop i programmering under SETT dagene på Lillestrøm!

Du finner oss på stand nr E25

På våre workshops vil du lære hvor enkelt du kan komme i gang med programmering i klasserommet. Du får også muligheten til selv å teste våre ulike løsninger, i tillegg til at du kan delta på gratis workshop i programmering.

 

Meld deg på workshop WeDo 2.0

Workshopen varer i 30 minutter, og du vil få en smakebit i hvordan man kan undervise i programmering ved hjelp av WeDo 2.0. WeDo 2.0 passer til undervisning i barneskolen. 

 

Meld deg på workshop LEGO® Education SPIKE™ Prime

Workshopen varer i 30 minutter, og du vil få en smakebit i hvordan man kan undervise i programmering ved hjelp av LEGO® Education SPIKE™ Prime. Passer til undervisning på mellomtrinnet. 

 

Meld deg på workshop i LEGO® MINDSTORMS® Education EV3

Workshopen varer i 30 minutter, og du vil få en smakebit i hvordan du kan undervise i programmering  ved hjelp av LEGO® MINDSTORMS® Education EV3. Passer til undervisning i ungdomsskole og i videregående skole. 

      

 

Trenger din skole kurs i programmering?

Vår opplæring bygger oppunder LEGO Education sin filosofi hvor våre kursdeltakere er undersøkende i sine læringsprosesser. Hovedinnholdet i opplæringen er å gjøre seg godt kjent med robotens funksjon og tilbehør. Deltakerne får praktisk erfaring med de ulike aktiviteter som er knyttet til LEGO Education sine produkter. Treningen vil også hjelpe deg som lærer til å tenke didaktisk i forhold til undervisning i klasserommet.

Overordnede pedagogiske prinsipper

Vi setter fokus på utforskende og naturfaglig tilnærming med samarbeid, refleksjon og prosess som arbeidsform. I tråd med fagfornyelsen og endringen av kompetansebegrepet legges det til rette for dybdelæring og tverrfaglighet. Skolen og lærerne selv skal ha eierforhold til kodingen og være delaktige i å skape gode opplegg i samarbeid med FIRST Scandinavia Partner.

         Pedagogiske veiledere

Våre veiledere holder høy kvalitet på kursene og er oppdatert på ny teknologi til enhver tid. Dette bidrar til at vi kan levere kurs og opplæring som er i tråd med både læreplaner og teknologisk utvikling. Våre pedagogiske veiledere har lang og solid erfaring med å

implementere koding og programmering i skolen. Vi gleder oss til å bistå med vår erfaring og kompetanse. Våre pedagogers rolle i opplæringen vil være å kvalitetssikre at deltagere får maksimalt utbytte, slik at de kan starte undervisning i klasserommet etter endt opplæring. Alle våre kursholdere er utdannet pedagoger, og har mange års erfaring.

Mer om våre kurs i programmering

Les mer...
15.10.2019

LEGO®MINDSTORMS Education EV3 og MacOs oppdatering

Viktig informasjon til alle som bruker Mac og LEGO® MINDSTORMS® Education® EV3

Den nåværende versjonen av EV3 Lab-programvaren er ikke kompatibel med den kommende oppdateringen til macOS, Catalina. I november 2019 blir det lansert en helt ny EV3-app; LEGO® MINDSTORMS® Education EV3 Classroom. Kodespråket er basert på Scratch og ligner på LEGO Education SPIKE™ Prime-appen. EV3 Classroom vil erstatte de nåværende EV3-Lab og EV3 Programming app-produktene, for å gi en konsistent opplevelse. Funksjoner og innhold vil gjelde på tvers av alle støttede datamaskiner og nettbrett. Den første versjonen av EV3 Classroom blir på engelsk. EV3 Classroom vil komme på Norsk i løpet av Mars 2020.

Hvis du vil fortsette å ha en uavbrutt EV3- opplevelse, anbefaler vi på det sterkeste at du ikke oppdaterer til Catalina før den norske versjonen av EV3 Classroom er lansert. Hvis du allerede har oppdatert til det nye operativsystemet, vennligst kontakt oss sånn at vi kan diskutere hvordan vi kan hjelpe deg i denne overgangsperioden.

For de av dere som benytter PC i undervisningen, vil ikke endringen medføre konsekvenser i første omgang. Mer informasjon om dette kommer.

Les mer...
04.09.2019

Vet du forskjellen?

Koding og programmering er det samme tenker kanskje mange - Det stemmer ikke.

 

Koding er ofte det første steget i møtet med programmering og handler ofte bare om en linje med koder isolert, og ikke helheten i et program. Definisjonen på koding er å skrive koder fra et språk til et annet. Det finnes flere kodespråk, de mest kjente er C++, Java og Python.

Når du programmerer, lager du en «oppskrift» på hele prosessen med å lage et kjørbart program. Datamaskinen vil da følge «oppskriften», helt nøyaktig, for å løse en oppgave.

Menneske VS maskin

– Det er et behov for å lære koding for å gjøre kommunikasjonen mellom mennesker og maskiner enklere, sier Kristin Konradsen som er markedssjef i FIRST Scandinavia Partner.

– Det å programmere derimot, er hele prosessen med å skrive kodene riktig slik at maskinene skjønner tankegangen til oss mennesker, og dermed kan utføre de oppgavene vi har satt dem til.

FIRST Scandinavia Partner tilbyr klasseromsløsninger og undervisningsmateriell fra barnehage og opp til videregående skole. I tillegg har vi et bredt spekter med ferdigutviklede kurs som skal gjøre det enkelt å sette lærere i stand til å starte med programmering i klasserommet.

Viktig del av undervisningen

Ett av stedene barn og unge kan få mulighet til å lære koding er ved å delta i FIRST LEGO League,eller ved å få undervisning i et av Norges 40 Newton-rom.

FIRST LEGO League, er verdens største kunnskaps- og teknologikonkurranse for barn og ungdom og elevene får designe og programmere LEGO-roboten til å løse oppdragene.

– Dette er en fantastisk mulighet å lære unge programmering. Utfordrende, morsomt og lærerikt for både elever og lærer. Å delta i FIRST Lego League, eller å få undervisning i et Newton-rom, er også helt i tråd med den norske læreplanen, sier Kristin.

– Det at vi ruster barn og unge for den teknologiske utviklingen er viktig. Ved å starte med programmering i ung alder gjør vi dem klare for en skolefremtid vi ikke helt vet hvordan ser ut, avslutter Kristin Konradsen.

Lær mer om våre klasseromsløsninger 

Trenger du hjelp til å komme i gang? Les mer om hvordan vi kan hjelpe deg

 

 

 

Les mer...